Denna förköpsinformation är information som vi som försäkringsförmedlare enligt lag (2005:405) om Försäkringsförmedling ska lämna till dig som Kund innan försäkringsavtal ingås.
försäkringsförmedlare
SBM Försäkringar AB är försäkringsförmedlare och står under tillsyn av Finansinspektionen. Detta innebär att Finansinspektionen utövar tillsyn över att SBM och deras försäkringsförmedlare uppfyller alla legala krav för att få bedriva försäkringsförmedling. SBM:s besöksadress är Rådsmansgatan 40 i Stockholm.
Om du vill kontrollera en särskild förmedlare, kontakta Finansinspektionen på telefonnummer: 08-408 980 00.
SBM är även registrerat som försäkringsförmedlare hos Bolagsverket.
Skadeförsäkringar
SBM:s tillstånd innebär att SBM och deras försäkringsförmedlare får förmedla följande försäkringar i samtliga skadeförsäkringsklasser.
Ansvarsförsäkring
SBM har i egenskap av försäkringsförmedlare en ansvarsförsäkring som täcker ekonomisk skada som orsakats av någon av våra förmedlare. Försäkringen tillhandahålls av AIG och har du ekonomiska anspråk ber vi dig att kontakta SBM så att vi kan göra en skadeanmälan till vårt försäkringsbolag.
Ersättning/provision
När SBM förmedlar försäkringar får vi ersättning från försäkringsgivaren, all ersättning beräknas per försäkring. Ersättningen som SBM erhåller från försäkringsgivaren ska täcka kostnader för försäljning, marknadsföring, administration, logistik och distribution samt kundservice. Därutöver täcker ersättningen även unika försäkringsmoment kopplat till specifika försäkringar samt skadereglering.
Klagomål
Om du som kund vill framföra klagomål mot SBM rörande förmedling av försäkring, vänligen kontakta först Kundservice, se mer information om våra rutiner för klagomål och överprövningar under ”Kundservice” och ”om du inte är nöjd” så försöker vi lösa ärendet tillsammans, där finns även kontaktuppgifter till vår klagomålsansvariga.
Konsument
Du kan alltid få råd och vägledning av Konsumenternas Försäkringsbyrå, www.konsumenternas.se, Box 24215, 104 51 STOCKHOLM, tel. 0200-22 58 00. Du kan även vända dig till Konsumentverket och deras tjänst för oberoende vägledning, Hallå konsument som du når på www.hallakonsument.se, 0771-525 525. Du kan även få vägledning av din kommunala konsumentvägledare.
Tvist och behörig domstol
För förmedlingen gäller svensk lag. Vid tvist har Kund möjlighet att väcka talan mot försäkringsförmedlaren vid allmän domstol. Konsumenttvister kan i vissa fall också prövas av Allmänna Reklamationsnämnden, se kontaktuppgifter nedan.
Kontaktuppgifter relevanta myndigheter:
Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm, 08-787 80 00, www.fi.sefinansinspektionen@fi.se
Bolagsverket, 851 81 Sundsvall, 060-18 40 00, www.bolagsverket.se, bolagsverket@bolagsverket.se
Allmänna Reklamationsverket (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, 08-50886000, www.arn.se, arn@arn.se
Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad, www.konsumentverket.se, konsumentverket@konsumentverket.se