– Åk till en trafikövningsplats, där du kan lära känna din bil under säkra former, säger Jörgen Rosenhall, utbildningschef, Bulltoftabanan i Malmö. På hemsidan trafikovningsplats.com hittar du din lokala övningsplats.
Bromsar du hårt i en gammal bil utan ABS-bromsar låser sig hjulen. Då kan du inte styra.
– Det var viktigt förr att du tryckte ner frikopplingen och sedan pumpbromsade, för att kunna styra, säger Jörgen. Moderna bilar är utrustade med ABS-bromsar.
– ABS pumpbromsar mycket snabbare än en människa. Med ABS i bilen får du bättre kontroll på din bromsning. Du får ner farten direkt och har kvar lite styrning.
ÖVERTRO PÅ TEKNIKEN
Antisladd är ett säkerhetssystem som känner av vad som händer med din bil. Systemet vet åt vilket håll du vrider ratten och antalet varv hjulen snurrar. Snurrar ett hjul för snabbt kan just det hjulet, exempelvis vänster bakdäck, bromsas. Bilen förs framåt, åt det håll du styr. Det finns dock en nackdel varnar Jörgen.
– Tyvärr har många en övertro till de här grejerna. På ren blankis kommer inte systemet kunna hjälpa dig. Väglaget och däcken är avgörande. Jörgen är tveksam till appar där förare kan varnas för halka i realtid, med ljus, ljud eller en vibration i mobilen.
– En mobil distraherar om den burrar till. Du har temperaturmätare i bilen. Visar den bara några plusgrader, då ska du börja tänka till.
– Teknik är bra, men människan är det vi ska fokusera på mest. Med hjälp av utbildningar kan människa och teknik gå hand i hand.
FÖRNUFT OCH BRA DÄCK
Det finns många trafikplatser i Sverige där du som har körkort kan gå en fortbildning och träna på halkkörning.
– Besök en trafikövningsplats och prova din bil och känn dina begränsningar.
– Jag hade gärna sett att riskutbildningen var obligatorisk, även för de som har körkort. Kanske vart femte år, så man uppdaterar sig. De klassiska råden gäller fortfarande enligt Jörgen.
– Har du fritt framför och bakom dig? Provbromsa, i låg hastighet, och känn hur det känns, säger Jörgen.
– Planera din körning och starta i tid. Ha rätt avstånd och rätt hastighet. Ha koll på utrustningen. Se till så bilen har bra däck!
Koll på däcken
1 oktober-15 april får bilen ha dubbdäck. Samt när det är is, snö eller frost på vägen.
MÖNSTERDJUP
Särskilt vintertid kan lågt mönsterdjup kraftigt minska greppet. Enligt lag ska vinterdäck ha ett mönsterdjur på minst 3,0 mm. Kontrollera mönsterdjupet på flera ställen.
LÅGT LUFTTRYCK
Däck med för lågt lufttryck kan överhettas och slitas ut fortare.
HÖGT LUFTTRYCK
Däck med för högt lufttryck kan orsaka problem med styrningen.
RÄTT DÄCKTRYCK
Se information i bilens instruktionsbok. Rekommenderat tryck är angivet antingen på tanklocket eller på stolpen bakom förarsätet.